fredag, mars 10, 2006

10 mars

E var bussig och följde med mig till stallet ikväll. Jag borstade den lilla "skitgrisen" P, sadlade och tränsade honom. Ledde honom runt "kvarteret" så att han skulle se att traktorn inte var farlig. Han blåste lite i näsborrarna när han passerade den. Jag boredrade "ptroo" och han stannade direkt. Sedan fick han nosa lite på traktorn och så fortsatte vi runt.
E höll i P medan jag satt upp. Han stod nästan helt stilla, rörde en aning på sig just när jag satt mig tillrätta. Jag skrittade runt alldeles utanför stallet bara. Gjorde lite åttor och volter och start och stopp. Det fungerade bra tycker jag. Han var lite tjurig och ville in till stallet, men när jag krävde av honom att han skulle gå, så gjorde han det. Jag tycker att han "gick undan för skänkeln" bättre nu. I det ena varvet fick jag ha "ledande tygel". Han är lite stelare i, ja vilket varv är det nu? Höger - vänster? Nåja. Det ena varvet är han stelare i, i alla fall. Det brukar ju vara så. Höger varv är det! Jag red max 10 minuter. Det fick räcka. Han var duktig och fick massa beröm med röst och med klapp. I stallet fick han morot. Sedan schamponerade vi honom med torrschampo som I hade "över". Frambenen fick vattendusch och specialschampo. Det är mycket bättre nu, men inte helt bra med åkomman han har där. Den är vanlig bland tinkerhästar p g a det enorma hovskägget de har. Men som sagt, vi jobbar på med att få det helt bra. Lite B-vitamintillskott blev det också innan vi släckte lampan och sa nattinatti. Då mumsade han på sitt hö, som han hade kvar.