lördag, mars 17, 2007

Vårens första ridtur för C

I fredags eftermiddag red jag ut på Presley tillsammans med R och ponnyn Solo. Det blåste friska vårvindar men väl inne på skogsvägen med gammelskogen runtomkring oss märktes det inte så mycket. Vi red upp på samma ställe där vi tidigare mött vildsvin, men idag såg vi inte skymten av något sådant djur. Det var skönt! Vi skrittade mest, travade lite grand. En kort galopp blev det i en uppförsbacke. Jag manade på Presley och gav honom hjälpen och då tog han galoppen direkt. Framsteg! Längre fram på vägen förvarnade R mig om att det låg en gran tvärs över vägen. Ojojdå tänkt jag, men den var inte så stor så jag styrde i trav mot den lägsta delen och Presley bara travade över den. På hemvägen styrde jag mot den högre, bredare delen av granen. Presley spetsade öronen. Jag kände att han var beredd och så i en enda rörelse var vi över på andra sidan. Det gick så mjukt och jag var följsam (för en gångs skull). Härlig känsla. Löshoppningsträningen har gett resultat. Det kanske kan bli en "hopp och kluns-tävling" framöver, tänker jag. Vi får se. Nu tränas det dressyr först och främst med P. E rider lektioner för Å oh Å är stenhård och envis och det ger resultat. Att trampa ordentligt med hovarna i 90-graderssvämgar har varit en sak de tränat på flera lektioner nu. Men det känns att Presley blivit mer känslig för hjälperna och att han begriper vad man menar. Fast ibland vill han slippa kraven och då ballar han ur en del. Man får inte ge sig.

Den första vårritten var skön! Den vill jag göra om många gånger.
/C